EUD10 er et springbræt til fremtidens erhvervsliv: Sætter fokus på håndværk og karriere gennem erhvervsdage  

I hjertet af Randers ligger Tradium. En skole, hvor der er fokus på at oplyse elever om forskellige erhvervsuddannelser. Her tilbydes en kombination af en klassisk tiende klasse med muligheden for at undersøge forskellige erhvervsuddannelser. Et tilbud, som der flittigt bliver gjort brug af.

Foto: Ida Bloksgaard Koldbæk. Et eksempel på, hvad nogle af eleverne har arbejdet på til erhvervsdagene. Der er både prøvet kræfter med at bygge, mure og trække strøm.

Af Ida Bloksgaard Koldbæk

Går du gennem skydedørene ved Tradium i Randers, sprudler der af liv. Du bliver mødt af en bred aldersgruppe af mennesker. Nogle har normalt tøj på, mens andre går rundt i kliniktøj eller arbejdsbukser. Alle sammen har det til fælles, at de går på en erhvervsuddannelse eller EUD10, hvor erhverv er i fokus.

Færre vælger at søge ind på erhvervsuddannelser. Men til trods for færre ansøgninger, har EUD10 succes. Så stor succes, at de i 2025 har planer om at oprette en ny klasse, og går fra fire til fem klasser.

Laura Holm er underviser på EUD10, og mærker den store opbakning til Tradiums tilbud om EUD10.

”Vi døjer overhovedet ikke med at rekruttere. Vi har fyldte klasser, og er allerede ved at planlægge, at have fem klasser næste år”,

Tradium tilbyder ikke kun erhvervsuddannelser, såsom frisør eller fodterapeut. Også tilbuddet om EUD10, som Tradium tilbyder, er populært blandt de unge mennesker, der skal tage stilling til, hvad de vil efter folkeskolen.

EUD10: tiende klasse med fokus på erhverv

EUD10 er en tiende klasse, hvor elever skal have undervisning og afslutte året med eksamen i dansk, matematik og engelsk. Anderledes for EUD10 er, at man kombinerer den klassiske tiende klasse med fokus på at klæde elever på til at vælge en erhvervsrettet uddannelse. Alt fra byg, teknik og business til at lære at lave mad dækker EUD10 over.

Et tiltag på EUD10, der er med til at give eleverne et særligt godt indblik i erhvervsuddannelserne er erhvervsdagene. De første to uger efter man starter på EUD10, kommer eleverne rundt på forskellige tilbud. Efterfølgende vælger hver elev, hvilket tilbud de vil gå på hver onsdag i en periode på 12 uger. Hen over denne periode arbejder eleverne på det valgte hold med blandt andet at bygge, mure, lave en bil eller lave deres egen virksomhed. Forløbet afrundes med et åbent hus-arrangement, hvor forældre og bedsteforældre kan komme og se, hvad eleverne i fællesskab har arbejdet på af projekter.

”Jeg oplever, at de godt kan have tænkt sig, at sådan: ”ej jeg skal være murer”, men så finder de ud af det er virkelig fedt at arbejde med træ, og gerne vil være tømrer i stedet,”

Fortæller Laura Holm.

Foruden sætter Laura Holm også ord på, at hun har den opfattelse, at erhvervsdagene er med til at be- eller afkræfte elevernes ide om, hvilken vej de ønsker at gå på deres videre færden i uddannelseslivet.

Kvalitet frem for kvalitet

Fagdagene er ikke et nyt tiltag. Ifølge Børne- og undervisningsministeriet er det op til de enkelte kommunalbestyrelser og institutioner at sørge for at der bliver tilvejebragt muligheder for, at eleverne stifter bekendtskab med en bred vifte af erhvervsmuligheder, samt de får mulighed for at prøve kræfter med det praktiske.

En statistik fra Danmarks statistik viser, at der fra 2014 til 2023 har været et fald på cirka 7500 i antallet af mænd og kvinder, der har en fuldført erhvervsuddannelse.Men til trods for færre ansøgninger, mener Laura Holm stadig det er vigtigt, at der er fokus på kvalitet frem for kvantitet i ansøgere.

”Jeg er mere interesseret i, at dem der søger ind, bliver fastholdt, og det er det rigtige valg. Jeg tror noget af det EUD10 kan er, at eleverne prøver nogle forskellige ting. Hvis eller når de vælger uddannelse, er de måske mere motiveret og dedikeret til, at det er det, de vil.”

Separator image .